Тренінгове заняття. Автор Філоненко Валерій Григорович.
Тема. Умови успішного спілкування у системі «Батьки – класний керівник - учитель».
Мета. Підвищити результативність спілкування учителів з батьками, виробити позитивні стереотипи поведінки і комунікації при виникненні конфліктних ситуацію. Як наслідок – зменшення напруження у відносинах та профілактика відтоку учнів і вихованців з навчального закладу.\
Умови результативної роботи групи.
1.Зацікавленість учасників тренінгу у досягненні результату.
2.Бажання бути відвертим, активним, ділитися досвідом ( як позитивним так і негативним).
3.Блиск від власної «корони» не повинен засліплювати очі для сприйняття нового досвіду.
Зміст тренінгу.
1Знайомство.
Привітання. Що вам дасть цей тренінг. Знайомство: назвати своє ім’я, педагогічний стаж, за що ви любите свою роботу, чого очікуєте від тренінгу.
Розповідаю про себе. Вислуховую представлення учасників. Дякую. Я раджу вам кожного ранку згадувати про те, за що ви любите свою роботу, а якщо вам вдасться про це згадати і після робочого дня про це згадати, то такій день можна вважати дуже вдалим. Я бажаю вам побільше таких вдалих днів.
2Вироблення правил роботи групи.
Кожна група лише тоді може ефективно взаємодіяти, коли всі дотримуються певних правил. Коли, на вашу думку, люди будуть із задоволенням дотримуватися правил?
Давайте разом виробимо правила нашого спілкування.
Я пропоную 1 правило – Активність – це означає, що всі учасники тренінгу беруть участь у запропонованих вправах і висловлюють свою позицію.
Слухаю пропозиції правил від учасників. Учасники записують свої правила на дошці. Пропоную такі правила:
Конфіденційність.
Правило піднятої руки.
«Тут і зараз» - висловлюємося саме тут і зараз не після тренінгу.
«Вільний вихід».
Без оціночні судження – не оцінюємо і не коментуємо виступ колеги, говоримо про свої думки і почуття від першої особи «Я»
«Без корони» - ми всі тут рівні.
Якщо ви згодні з цими правилами прошу затвердити їх аплодисментами.
3 Проекційна методика «Малюнок моїх відносин»
У вас на столах є олівці і папір я пропоную вам зобразити себе і конкретний батьківський колектив з яким ви співпрацюєте. Під час виконання завдання потрібно присвоїти конкретний малюнок конкретній людині, уявіть її і ваші взаємовідносини.(5 хвилин.)
Аналізую 3 найбільш типові малюнки.
Що це за колектив ?
Чи на одному рівні знаходитись ви і батьки, чому ?
Хто знаходиться нижче від вас, хто вище ? Чи має це для вас якесь значення ?
Якої величини ваша фігура і фігури батьків?
Чи багато гострих кутів у вашому малюнку ? Що для вас означає вислів «Гострий кут».
Якби я попросив намалювати ідеальні взаємовідносини, що б ви змінили у своєму малюнку ?
Кого ще ви можливо б хотіли тут зобразити?
Які ваші сильні сторони у спілкуванні з батьками?
Що б вам хотілося змінити у собі і своїх відносинах?
4Вправа «Їх поміняли місцями»
Наша тренінгова група унікальна. Разом ми маємо близько ста років педагогічного стажу. Такого досвіду не мав жоден видатний педагог чи філософ. Отож я можу з упевненістю стверджувати, що нам до снаги вирішити будь-яку педагогічну проблему.
Я пропоную вам проявити свої акторські здібності, адже кожен вчитель – актор у квадраті. Тоді я к професійні актори мають декілька вистав у тиждень і багато репетицій, то у нас вистави по 5 – 6 раз на день, без репетицій зовсім.
Прошу вас об’єднатися у 3 групи (за назвою фруктів)
Я пропоную вам розіграти ситуацію з реального життя. Ситуація буде для всіх одна а от шляхи її вирішення різні.
1Ситуація.
Батько зустрів класного керівника у шкільному холі і висловлює йому претензії що до рівня знань своєї доньки з математики апелюючи фразами : «Вона у 5 класі не може 15 до 13 додати», «Для чого я її до вас у школу віддав, що самому її навчати?»
Позиція класного керівника: «Я взагалі то викладаю в них українську мову, зверніться до вчителя математики, ось якраз вона йде»
Позиція вчителя математики. «У вас дуже важка дитина. Вона не хоче працювати самостійно. Ви з нею не займаєтесь.»
Ситуація 2
Батько зустрів класного керівника у шкільному холі і висловлює йому претензії що до рівня знань своєї доньки з математики апелюючи фразами : «Вона у 5 класі не може 15 до 13 додати», «Для чого я її до вас у школу віддав, що самому її навчати?»
Позиція класного керівника: « У вас хороша дитина, вона приймає активну участь у концертах, у неї все добре».
Позиція вчителя математики. «У неї достатній рівень знань, все добре, то вам здалося».
Ситуація 3
Батько зустрів класного керівника у шкільному холі і висловлює йому претензії що до рівня знань своєї доньки з математики апелюючи фразами : «Вона у 5 класі не може 15 до 13 додати», «Для чого я її до вас у школу віддав, що самому її навчати?»
Позиція класного керівника: «Вибачте, у нас педрада, поговоримо іншим разом, зверніться до вчителя математики»
Позиція вчителя математики: «Я всім пояснюю однаково, я ж не винна, що вона не вчить, знайдіть їй репетитора»
У вас 7 хвилин на підготовку, постарайтесь якомога глибше вжитися в свої ролі і обов’язково запам’ятайте свої емоції, це дуже важливо.
Виступи команд. Аналіз ситуацій.
З якою метою ви прийшли в школу?
Що ви очікували від зустрічі з класним керівником?
Чи була вирішена ваша проблема?
І ось тоді, коли не задовольняється потреба ,коли немає вирішення проблеми, виникає таке явище, яке має назву «Конфлікт»
Міні-лекція «Психологія конфлікту у шляхи розв’язання»
Що таке конфлікт. ( вивішую визначення на дошці у графі «Конфлікт»)
Коли виникає конфлікт.
Стадії конфлікту. Вивішую на дошку схему «Ескалатор конфлікту». Конфлікти короткочасні і довготривалі.
Сторони конфлікту.
Головна умова вирішення конфлікту (не сприймати людину як проблему, а разом з людиною шукати вихід з проблемної ситуації.)
Способи вирішення конфлікту.
Аналіз запропонованої ситуації.
Чому батько прийшов до школи?
Що він почув?
Чи був йому запропонований вихід з ситуації що склалася?
Чи задовольнили учасники конфлікту свої потреби?
А як же треба було вчинити. Що в даній ситуації залежить від учителя ? що ми не можемо змінити?Хто побачив першу помилку у організації спілкування?
Давайте перечитаємо сам початок ситуації. Де почали розмову учасники діалогу? (Про організацію спілкування. Є нереалізовані артисти мета яких залучити якомога більше учасників у конфлікт. Правильна організація спілкування.)
5Техніка активного слухання.
Я пропоную вам на етапі озвучення проблеми застосувати техніку активного слухання.
Це дуже прості правила , які допоможуть вам збити гостроту емоцій, заспокоїти співбесідника і направити розмову у конструктивне русло. Ось вони ці правила.
1.Проявляємо знаки уваги до того, що говорить співрозмовник, підтримуємо розмову кивком голови та фразами: «Я вас почула», «Я вас розумію» і т.д.
2.Ні в якому разі не перебиваємо співрозмовника, даємо йому висловитися.
3.Задаємо уточнюючі запитання: «Коли це відбулося? Що на вашу думку стало причиною? …»
4.Коротко резюмуємо почуте, коротко повторюємо зміст почутого власними словами. «Чи правильно я вас зрозуміла, що … і ви б хотіли щоб …».
Ця техніка допоможе вам також скоригувати позицію партнера, зробити її більш конструктивною.
Як на вашу думку, чи вирішений конфлікт на даному етапі? Ні, ми тільки визначили проблему і встановили емоційний зв'язок. Вирішення більшості педагогічних проблем це процес довготривалий. І для того, щоб чітко визначити проблему, і досягти результату, я пропоную вам скористатися технологією, якою користуються дипломати у вирішені конфліктів у міжнародних відносинах. Вона має назву «Дорожня карта».
6Технологія «Дорожня карта»
1.Чітко визначаємо проблему – це початок шляху.
2.Ставимо очікуваний результат – це кінець шляху.
3.Розписати свої обов’язки та дії і дії та обов’язки іншої сторони.
4.Намітити проміжні результати і очікувані терміни їх досягнення.
5.Один екземпляр залишаємо собі, інший віддаємо співрозмовнику.
6.Дякуємо за співпрацю.
7.Моделювання конструктивного вирішення конфліктної ситуації.
Я пропоную вам на основі отриманих знань змоделювати вирішення конфліктної ситуації. Для цього давайте об’єднаємося у дві групи. 1 група – це будуть ті, хто грав роль батьків. Вони вирішуватимуть ситуацію, що я вам запропонував на початку тренінгу. Решта оберуть для себе ситуацію з власного досвіду.
Показ ситуацій. Обговорення.
8Зворотний зв'язок. Технологія кола. Питання для зворотного зв’язку:
Називаємо себе.
Ваші враження від тренінгу, що нового дізналися?
Що використаєте в своїй роботі?
Заключне коло.